Zadali jste špatně Vaše přihlašovací údaje! OK Nová registrace Zapomněl/a jste heslo?
SKÚTRY, MOTORKY
ČTYŘKOLKY
NÁHRADNÍ DÍLY
TUNING
OBLEČENÍ A
DOPLŇKY

Přeshraniční výjezdy s "béčkovým" skútrem mohou skončit i ve vězení

Přeshraniční výjezdy s "béčkovým" skútrem mohou skončit i ve vězení

Řízení skútrů provázejí stále více nejasností. Už déle než rok je možné jezdit na skútrech s objsahem do 125ccm s automatickou převodovkou bez speciálního řidičského průkazu – stačí ten klasický na auto B. Bez obav je ale možné takto jezdit jen uvnitř českých hranic. Rozšíření řidičských průkazů skupiny B na skútry do 125ccm sice nařizuje evropská směrnice, ale tu si různé státy vykládají všelijak. Českým řidičům, kteří se jen s řidičským průkazem pro osobní auto vydají na výlet za hranice, tak hrozí tvrdé sankce.

Řidiči s průkazem skupiny B by z autoškoly měli ovládat pravidla provozu a vzhledem k tomu, že s klasickým průkazem mohou řídit pouze skútry s automatickou převodovkou, neměli by mít při cestách žádné problémy. Naopak ušetří peníze i životní prostředí, protože motorka s objemem do 125ccm se dá pořídit od 25 tisíc korun a spotřebuje kolem 2,5 litru benzinu na sto kilometrů. "Úpravu nám umožňuje evropská směrnice a ta byla vedená právě tím, aby se snižovala ve městech ekologická zátěž," podotkl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Bez obav z úředních komplikací je ale možné jezdit na velkých skútrech pouze po Česku a lze vyjet na Slovensko. Kdo by takto vyrazil třeba na nákup do německého příhraničí, mohl by za hranicemi nechat mnohem více peněz, než očekával. Průkaz skupiny B totiž v Německu řidičům skútrů nestačí. "V Německu jízda bez řidičského oprávnění je sankcionována poměrně přísně. Je považována za trestný čin, za který může být uložen až trest odnětí svobody v délce jednoho roku anebo peněžitý trest," varoval karlovarský advokát Martin Tocik.

Problémy může mít řidič se skútrem také v Rakousku, kde vyžadují, aby byl v řidičském průkazu zápis o kondičních jízdách, který však české úřady nevydávají. Podle dopravního specialisty Bohumila Oslíka je proto nejlepší, aby si řidič, který chce jet za hranice na skútru, rozšířil řidičské oprávnění i na skupiny A1. To bez cavyků přijímají v Německu i Rakousku. Motorista si ale k jeho získání musí připravit zhruba pět tisíc korun a osvěžit teoretické znalosti dopravních předpisů.

Čerpáno ze zdroje Česká Televize



20. 04. 2014